OUR PRECIOUS FAITH

OUR PRECIOUS FAITH
Our Iman

Best days of my life...



Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Lilypie Third Birthday tickers

Followers

Happily ever after.....

Monday, August 24, 2009

Iman regular check up

Iman pakai mask,knp la xde mask utk baby,dorg kan golongan berisiko tinggi.
Last week gi Klinik Kesihatan Putrajaya utk regular check up Iman.Bersempena pandemik H1N1 yg makin serius ni,mmg risau sgt nak g klinik sbb bercampur gaul dgn org yang kita sendiri tak tau sakit apa.Tapi klinik kesihatan Putrajaya buat satu pembaharuan yg sgt baik dan effektif,sbb dorg asingkan orang yg demam,batuk dan selesema kt luar klinik,diorg bukak pusat menunggu kt sana.So, kt dlm klinik hanya utk org yang sakit lain2 je la.
So,apa pengajaran/ilmu yg aku dapat kali ni??He3..aku kena lecture dgn nurse yg check Iman.Bukan pasal berat badan,coz berat badan Iman naik dgn agak byk,tp still di tahap yg sihat,blm obesiti.Masa last check up(5bln),berat Iman 6.5kg, skrg(6bln) 7.3kg.Iman membesar dgn sihat dan kuat..he3.Actually aku kena lecture pasal pemakanan Iman.Iman start solid food masa umo 5 bln.Aku bagi cereal/nestum.Bancuh cair2,letak dlm botol susu dan bagi dia minum.After 2 weeks,aku start suap dia guna sudu.Masa check up,nurse tanya Iman dh start solid food ke?Aku jawab dah,masa umo 5bln.Dia tanya bagi makan pe?Aku cakap nestum..(wrong answer..)Pastu nurse tu start membebel pasal betapa tak betulnya cara aku start solid food utk Iman.Dia cakap first solid food for baby shoul be porridge or bubur nasi.Sebab itu adalah makanan ruji kita.Klu kita start dgn bagi dia makan cereal/nestum,in a long term byk keburukannya.Antaranya
  • Baby will refuse nasi sbb nasi takde rasa,tawar je.Nestum manis.Ini antara masalah yang aku hadapi.Iman refuse klu bagi bubur nasi,klu bagi nestum,setengah mangkuk pn blh habis.
  • Baby cereal ada byk pengawet dan perasa.Tak natural,so tak baik utk bayi.
  • Ia mengandungi kandungan gula yg tinggi,so blh menyumbang kpd obesiti.
Mmg aku hadapi masalah nak bagi Iman makan bubur nasi.Lepas balik dari klinik,aku nekad nak try bagi Iman suka makan bubur and stop cereal intake.Memula aku try bagi Iman makan bubur waktu pagi dan cereal waktu petang.After 2/3 hari aku bagi dia makan bubur je pagi dan petang.Dan utk bagi bubur tu ada sikit rasa(sbb baby food tak blh letak garam atau gula) aku letak sikit sup ayam kt dlm.Dan utk pastikan Iman tak blh memilih utk tidak makan(dia mesti makan) aku bagi dia makan selepas 2-3 jam waktu menyusu.Alhamdulillah,segala usaha aku berhasil.After a week,Iman dh stop makan cereal dan suka mkn bubur nasi(mesti sbb mama pandai masak bubur kan???he3).So,tu la coretan aku utk kali ni.Buat Ibu2 yg baby dia blm start solid food,learn from my mistake.Bak kata nurse tu,klu awak bagi dia makan nestum,samala mcm awak bagi anak awak mkn megi.Blh ke mcm tu???

3 comments:

  1. hohoho..i br nk cdg nk buat aper tuk imran..nex month da stat kna bg solid food kt imran..da 6bulan...ooo..bubur kosong jer ekk..hmmm..kna ingat ni nnt..

    ReplyDelete
  2. Memula,bubur kosong je,after a week or two,letak la carrot atau broccoli,tp jgn byk sbb takut dia tak blh hadamkan serat yg byk.Panduan pemakanan bayi ada kt blkg buku check up baby tu,siap ada jadual pemakanan lagi tau.Saya pn baru je baca..he3

    ReplyDelete
  3. nani, nasib hang sedar waktu iman still baby...
    kalo dah jadi toddler, susah sket!
    alhamdulillah raina suke sangat makan bubur nasi..
    skrg ni mak die suke2 hati campur ape yg ade dlm fridge utk raina...
    yg susahnye, die taknak nestum, die wat muka pelik :(
    so mak die kne masak tiap2 hari...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...