OUR PRECIOUS FAITH

OUR PRECIOUS FAITH
Our Iman

Best days of my life...



Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Lilypie Third Birthday tickers

Followers

Happily ever after.....

Tuesday, March 9, 2010

Cite basi,tp mencemaskan..

Peristiwa ni berlaku selepas berakhirnya birthday Iman 20 Feb yg lepas.Tetamu yg terakhir balik jam 9.30mlm iaitu adik aku yang menjadi tukang angkut sume lauk2,kuih dan cupcake yang tak habis.Lepas tu,kami laki bini mula la bersihkan rumah,susun atur perabot,vacuum dan mop lantai.Iman tido awal malam tu,mayb sbb penat sbb sepanjang hari tak tido(sibuk layan tetamu la katakan..he3).Selepas selesai bersihkan kawasan ruang tamu dan meja makan,hubby kuar g beli susu Iman,aku plak bersihkan dapur,basuh periuk belanga,Iman plak tido dlm bilik dgn pintu yg ditutup separuh.
Tgh aku asyik mengemas dapur,tetiba dgr suara Iman nangis.Ingatkan dia terjaga dan tengok dia ditinggalkan sorang2&takut,Rupanya bilik tido aku dah penuh dgn asap.Kelam kabut aku bawak Iman kuar g ruang tamu.Pastu aku masuk bilik tgk apa punca asap yg byk2 tu.Puncanya ialah lampu tido aku yg pecah sambar kain tuala yg aku jadikan penutup lampu tu(sbb nak bagi malap sikit,letak la tuala kecik).
Lampu tu dh lama retak,tp bhgn luarnya je.Aku sayang nak buang sbb lampu tu antara barang terawal yg kami beli masa mula2 pindah dulu.Aku balut dgn kain tuala kecik utk malapkan cahaya dia dan utk tutup retak pada kaca tu,so tak la luka jari chumel Iman klu dia main lampu tu(but in the 1st place,i should just throw the lamp,to keep,it is not a brilliant idea).Pada majlis bitrhday Iman,tanpa pengetahuan aku,my niece Dania dah pecahkan lampu tu pada kondisi yg lebih teruk,tp tak perasan sbb tutup dgn kain.Dan masa letak Iman dalam bilik,hubby dah perasan ada asap kuar dari lampu tu,so aku plug off the lamp.
Rupanya,elektrik yg bersaki baki tu,makan kain tu walaupun dan cabut suis dia.Aku panik xtau nak padam api tu mcm ne,aku simbah je dgn air,nasib baik padam.Amat menakutkan,aku tak dapat bayangkan klu Iman tido dan terus lemas dlm asap tu..mesti aku blame diri sendiri.Alhamdulillah,Allah masih pjgkn umo Iman.Aku yg panik dgn kejadian tu boleh duk kt ruang tamu dgn Iman sambil tgg hubby balik.Sepatutnya aku bukak sume pintu dan tingkap agar asap kuar.
Pengajarannya
  1. Buangla barang2 yg rosak,sentimental value takkan ada value klu kita kehilangan org yg kita sayang.
  2. Simpan la fire extinguisher yg kecik kt rmh.Klu kejadian mcm ni berlaku,senang nak padamkan api.Aku pun blur masa kejadian tu,xtau nak padamkan api yg disebabkan oleh elektrik dgn apa???Walaupun aku dah blaja complete course ttg fire extinguisher dan perkara yg berkaitan dgnnya,tp bila panik,sume hilang tah ke mana.
  3. Yang paling penting,jgn panik mcm aku.Mesti cpt berfikir.

2 comments:

  1. mmg kena beli F.E ni satu letak kat rumah,sesetgh org dgn sombong n bongkak ckp "xkanlah rumah aku kena api nanti" nanti dah kena baru tau..paling penting jgn panik aje..xde ikhtiar lain simbah dgn air klu itu yg terbaik kmdn bukak semua tingkap n pintu..from hairul hubby nurul

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah sume selamat.. x jd ape2 yg lebih buruk..
    ni pengajaran utk sumer..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...