OUR PRECIOUS FAITH

OUR PRECIOUS FAITH
Our Iman

Best days of my life...



Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Lilypie Third Birthday tickers

Followers

Happily ever after.....

Tuesday, January 4, 2011

I CANT LIVE without....ELECTRICITY!!!

Pagi tadi lepas semayang subuh,aku tetiba rajin gi sidai kain,basuh kain(2nd round),masak nasi(sbb nak buat nasi grg lunch nanti),basuh pinggan dan kemas rmh.Pastu dlm kul8,sambung tido balik kt sblh Iman.Terjaga kul10.30 pagi sbb panas,rupanya xde elektrik...hu..hu...

Nasib baik pepagi dah siap masak nasik,so tgl nak goreng je.Tak blh bayangkan aku nak masak nasi atas dapur..he3,mmg tak pandai.En.suami yg pandai bab2 masak nasi atas dapur ni.Pastu baju pun dah siap basuh...angin rajin aku datang BERSEBAB rupanya.Seksa la xde elektrik ni tau,nak buat susu Iman,pastu baru sedar yg thermo pot dah tak berfungsi sbb xde letrik,terpaksa masak air panas utk buat susu Iman.

Pastu,kipas tak blh bukak,PANAS.Tv dgn internet pun xblh guna...hu...hu...tu yg paling seksa.Aku ni jenis yg bgn tido je terus bukak TV.Iman pun dah jadi mcm aku,bgn pagi tadi suruh bukak TV,tp sbb xde electric,sudahnya mama tgk muka Iman...Iman tgk muka mama...he3.Mati kutu aku xtau nak buat pe,dah biasa hidup dgn adanya gadget2 mcm ni,bila xde jadi xtau nak buat pe.Alhamdulillah,dlm kul12.30 dah ada balik,cepat2 bukak TV...he3.Pastu on lappy dgn tenet,rindunyerr kt blog dan FB aku.

Bila jadi mcm ni teringat satu program kt OPRAH,dia buat segment "I Cant Live Without....".Satu keluarga tu sgt2 addicted tu gadget,dlm rmh dorg ada 5 TV(satu setiap bilik dan di ruang tamu).Makan malam selalunya di bilik masing2,ambik makanan,bawak masuk bilik.Keluarga ni gak sgt individualistik,asyik buat hal sendiri,sampaikan blh tgk rancangan TV yg sama tp dlm bilik masing2.OPRAH buat satu CHALLENGE utk dorg,suma gadget2 elektronik spt TV,playstation,handphone,radio,lappy di keluarkan dari rmh tu selama seminggu.

Mmg satu family xtau nak buat pe,tp yg bestnya dorg mula ambik tau ttg life satu sama lain,sbb xde benda lain yg blh entertain dorg kan...lebih byk bersembang2(sebelum ni,balik rmh je sume terus masuk bilik masing2),mak bapak tanya apa aktiviti anak2 kt sekolah,gi tgk anak dia punya football practice.Anak pompuan dia yg bosan sbb tak blh berSMS diajak keluar oleh ayah dia dan diajar mcm ne nak bawak kete(quality time utk ayah&anak).Kesimpulannya ,dorg makin rapat sebagai sebuah keluarga.Kemudia OPRAH offer utk lanjutkan lagi 1mgg,dorg setuju kecuali mak dia je,tp ikut majoriti la kan.Akhirnya,family ni mula bertindak sebagai 1 family,kebanyakan gadget2 yg berlebihan didermakan pada charity.

Lepas apa yg aku lalui pg tadi,aku terpikir yg kita mmg sgt2 bergantung pada gadget@barangan elektrik ni...susah jugak hidup klu xde barang mcm heater,thermo pot,washing machine,blender dan mcm2 lagi la.Klu xde internet lagi la susah....he3(utk aku la).Tp sendiri kena ingat la utk balancekan masa utk keluarga dan utk diri sendiri.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...