OUR PRECIOUS FAITH

OUR PRECIOUS FAITH
Our Iman

Best days of my life...



Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Lilypie Third Birthday tickers

Followers

Happily ever after.....

Friday, May 6, 2011

Happy Mother's Day....Mak.

Entry special utk mak....Happy Mother's Day!

Mak aku orgnya cantik,pandai jaga badan,jaga kesihatan.Pada umur mencecah 50 thn,mak masih cantik.Mak tak minum ais,ari panas terik pun dia blh beli air soya bean panas...hu...hu...Dia sgt menjaga pemakanan,suka makan ulam2,makan multivitamin.Mak juga seorg yg sgt pandai menyimpan,sgt jimat orgnya...tp anak2nya sume sebaliknya....he3.

Masa abah tinggalkan kami,mak sgt tabah.Buat mcm2 keje utk sara kami 5 beradik.Mak tak belajar tinggi,tp mak seorg yg sgt cepat belajar.Dari aku kecik smpi besar,pekerjaan yg serasi dgn mak ialah kerani.Dari zaman pakai mesin taip sampai la zaman komputer...tu la keje mak,Mak jugak penah jual nasi lemak,penah jadi cleaner...sume tu utk kami.Alhamdulillah skrg mak tak perlu keje lagi..duk rmh gemukkan badan je,jaga pokok2 bunga kesayangan dia.

Mak belajar bawak keta bila dia sorang2 membesarkan kami...dia terpaksa belajar gak sbb sgt susah bila xblh drive.Penah sekali mak tumpang lori dgn adik aku yg demam nak balik rmh dari hospital.Rasanya itu adalah turning point utk mak belajar bawak keta walaupun sblm ni dia tak ambik kisah sgt sbb abah ada.Sebab tu mak bising2 asyik suruh aku ambik lesen,dia nak aku berdikari...tak nak aku jadi mcm dia,dah berumur baru nak ambik lesen keta.

Mak aku sgt pandai cari duit,masa keje kerani kt electrolux dulu,mak buat sale gak.Value sale dia lagi byk dari budak2 yg keje kt sana.So,tiap2 bulan mak akan dpt extra rm1000 duit sales selain gaji basic rm500 sebulan.Mak jugak dealer utk Amway,Avon,Leno,Cosway.....apa aje la yg blh menjana pendapatan.Mak pandai bercakap,pandai pengaruhi org...customer dia ramai sgt.Mmg blh buat pendapatan sampingan la.
Keluarga kecik kami.Masa ni my sist baru seminggu lahirkan Dania.

Masa aku kawin dulu,mak la yg kelam kabut uruskan sume.Majlis yg sgt ringkas tp meriah.Ramai yg kata aku nampak mcm mak,muka tak tumpah mcm mak masa kawin dulu.Kebetulan plak aku pakai songket merah sama mcm yg mak pakai dulu.Aku kawin masa semester ke-2 pengajian,kawin masa tgh exam...he3.Tu je tarikh yg available masa tu.Pas kawin,mak bagi mesin basuh,peti ais,vacuum kt aku...mak mmg dah siapkan barang2 tu utk anak2 dia.Kt rmh adik aku pun,barang2 mcm mesin basuh,peti ais dgn vacuum mak yg bagi.

Bila aku berenti belajar dulu,mak menitiskan air mata...sgt sedih bila ingatkan balik saat tu.Tapi mak tak marah aku,jauh sekali tinggikan suara kt aku marah2,mungkin mak paham kenapa jalan tu yg aku pilih.Mak biarkan aku tenangkan diri, biarkan aku kerja,tapi lepas setahun,mak mula masuk jarum...pujuk aku utk sambung blaja.Aku buat rayuan utk sambung blaja sbb mak...bukan sbb aku nak pun masa tu.Tapi sbb doa dan keinginan mak tu,aku akhirnya sambung blajar.Aku saje je ambik course pendidikan sbb nak lunaskan impian mak,biar ada sorang anak dia jadi cikgu.Pastu aku rasa mcm course ni tak sesusah yg aku ambik kt engineering dulu...tp sebenarnya setiap course tu ada susah senang yg tersendiri.Tapi alhamdulillah....aku dah sampai ke penghujungnya.Terima kasih mak atas 'paksaan' tu.Sebab mak along sampai ke tahap ini,atas doa mak along akan menamatkan pengajin semester ni....insyaallah.

Bila aku dah kawin,mengandung dan melahirkan Iman,aku lebih menghargai mak,Sakit semasa proses melahirkan sgt menginsafkan.Terima kasih mak sbb terlalu byk berkorban utk kami adik beradik,jasa mak mmg tak mampu kami balas.Maaf kami mohon bila tanpa kami sedari,bila kami emosi,kami melukakan hati mak.Sekarang kami faham kenapa syurga itu di bawah tapak kaki mak...Doa kami agar mak sentiasa sihat,sentiasa berada dlm rahmat&lindungan Allah.

2 comments:

  1. hepi mother's day!
    sdih laa baca entri ni :(

    ReplyDelete
  2. Syahdunya Nani. Selamat hari ibu untuk kita. Moga kita mampu menjadi sepertimana ibu kita.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...