OUR PRECIOUS FAITH

OUR PRECIOUS FAITH
Our Iman

Best days of my life...



Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Lilypie Third Birthday tickers

Followers

Happily ever after.....

Wednesday, September 22, 2010

Klu Iman buat perangai,mcm ne ye?

Apa yg korang buat klu anak buat perangai???Sejak akhir2 ni Iman sgtla manja dgn aku.Normal agaknya anak lelaki lebih manja dgn mak berbanding ayah.Pastu klu datang angin kus kus dia,mengamuk sampai berguling2.Pening kepala bila dia buat perangai,try sabar,tp kadang2 tak sabar gak..he3.

Aku ada 2 method nak handle Iman ni.First klu aku jaga dia 24 jam,maksudnya bila aku cuti(cuti pjg ye,bkn weekends).Mmg full attention pada dia je la.So,klu dia buat perangai tanpa sbb yg munasabah dan setelah dipujuk bagai tak jalan gk,mmg kena marah la.Biasanya aku tinggikan suara la,kadang2 aku pukul sikit tgn atau kaki dia bila xnak dgr kata,pukul dgn tangan je la.

Secondly klu aku sibuk,dah start kelas.Klu dia buat perangai masa ni,aku biasanya jadi lebih lembut sikit.Sbbnya aku buat assumption yg dia buat perangai sbb nakkan perhatian,maklumla seharian kt rmh baby sitter,balik rumah plak kitorang xlayan dia sgt sbb masing2 penat,slalunya Iman main sendiri kt bilik mainan dia.Cuma sesekali dia datng kt kirorg,sengeh2 dan buat aksi manja...he3.Klu dia buat perangai masa ni biasanya aku akan peluk dia kuat2 cakap ulang2 "Mama sayang Iman,Iman budak baik".Klu dia meronta2 pun aku peluk kuat2,biasanya cara ni berkesan la.Cuma klu dah tak blh gk,aku biar je dia nangis,after sometimes baru g pujuk.

Aku kadang risau gak takut terlebih manjakan Iman,but both of us still set the rules for him to follow....yang salah tetap salah dan klu buat salah mesti kena hukum.Cuma mungkin sbb dia masih kecik,hukuman dan perlaksanaan lebih lembut,fleksibel dan lebih byk menggunakan pendekatan psikologi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...