OUR PRECIOUS FAITH

OUR PRECIOUS FAITH
Our Iman

Best days of my life...



Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Lilypie Third Birthday tickers

Followers

Happily ever after.....

Friday, February 25, 2011

COKE...

Korang penah baca tak pasal tak pasal bahaya coke?
Klu tak penah KLIK SINI.Aku jumpa link ni yg cite ttg bahaya coke, tp fakta2 tu tak dijamin kebenarannya ye.

Td dlm kelas,tetiba lecturer cite pasal coke.Dia cakap jgn pecaya sgt ttg apa yg ditulis dlm internet,kena selidik dulu sebelum pecaya bulat2.Pastu dia cakap pasal coke,kt internet kata asid phosphoric yg diletak dlm coke sgt menghakis,klu letak duit syiling yg berkarat,esoknya duit tu berkilat2.Tapi lecturer aku cakap acid hydrocloric yg dihasilkan oleh perut kita sebenarnya lebih rendah nilai pH dia(asid yg lebih kuat,lebih menghakis).Klu setakat nak buang karat pada duit syiling tu cuka atau mana2 weak acid yg lain pun blh buat benda yg sama.

Tp dia tak la galakkan minum benda tu,sbb pada dia junk food n drink ni sume tak elok.Cuma apa yg nak ditekankn kat sini jgn terlalu cepat percaya dgn apa yg kita baca kt internet ni sedangkan kita sendiri tak tau penyumbang artikel@penulis tu org yg blh dipercayai atau tak,dan artikel yg dikeluarkan berdasarkan penyelidikan@sekadar andaian.

Masa zaman Rasululluh dulu pun sahabat yg meriwayatkan hadis mempunyai kriteria yg tertentu contohnya tak pernah berbohong,org yg berakhlak mulia,menjaga solat dan mcm2 lagi la.hadis yg diriwayatkan oleh org2 yg memenuhi kriteria sahaja yg diriwayatkan sebagai hadis sahih yg menjadi panduan kita.

So,di zaman teknologi ni,mcm2 info yg kita blh dapat kt internet.Tapi belajar utk selidik dulu sebelum percaya dan jika maklumat yg kita dapat tak diketahui kebenarannya,jadilah sekadar pembaca yg neutral,bukan seorang yg menghakimi...

P/S:Penah terbaca yg tak elok minum kopi sbb ada caffein,tp kopi adalah minuman kegemaran rasulullah kan?(sila betulkn jika saya salah ye..TQ)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Fav video

Loading...