OUR PRECIOUS FAITH

OUR PRECIOUS FAITH
Our Iman

Best days of my life...



Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Lilypie Third Birthday tickers

Followers

Happily ever after.....

Thursday, March 17, 2011

Risau ttg kesan radiasi dari letupan reaktor nuklear di Jepun?

Ni artikel yg aku copy dari FB,pendapat pakar nuklear UKM Prof Datuk Dr Sukiman Sarmani.

Loji Nuklear Fukushima I yang terdiri dari 6 buah boiling water reactor dirancang pada zaman 1950an. Reaktor itu adalah generasi 1 dan dibina dengan spesifikasi Gempa 8.2 Ritcher dan tsunami 6.5 m. Perancangan itu tepat pada waktu itu. Masalah utama ialah tsunami 10 m apabila generator emergency untuk mendingin reaktor dan stor bahanapi terpakai tergendala untuk beberapa jam.

Loji yang lebih baru di sebelahnya Fukushima II ada 4 reaktor tidak terkesan. Reaktor jenis sama di Todai tidak terkesan kerana tinggi dari paras laut dan tidak dilanda tsunami.Bagi rakyat Malaysia tidak perlu khuatir kerana kedudukan geografi yang jauh dan keadaan cuaca yang akan mengalihkan saki baki sisa radioaktif jika ada ke laut. Sisa yang mungkin sampai jika ada ialah Caesium-137, Strontiuum-90. pada kandungan yang sangat kecil.

Debu radioaktif yang tinggi hanya mencemari daerah 3km dari loji untuk tempoh yang pendeh beberapa hari kerana bahan radioaktif mempunyai hayat pendek dari beberapoa saat ke beberapa jam.Pihak berkuasa juga sedang mengambil langkah untuk dilaksanakan jika ada keperluan.

Sekian terima kasih diatas penyertaan tuan-tuan dan puan-puan yang sangat membanggakan kami kerana semua prihatin dengan bencana yang menimpa rakyat Jepun dan peka dengan keselamatan negara kita,

Wassalam.

Harapnya artikel ni dapat membantu.Mari kita sama2 doakan moga keadaan di sana menjadi lebih baik.Harapnya xde lagi sms@khabar2 angin yg tak benar ttg radiasi ni.

3 comments:

  1. salam kenal..terima kasih atas info yang diberikan..and iman is so cute

    ReplyDelete
  2. khabar angin ni kdg2 tak munasabah buat org jd takut jer...thanks for the info yer

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...